Vauhdittamon palvelupisteessä 2 500 käyntiä

Takaisin julkaisuihin

Vauhdittamon palvelupisteessä lähes 2 500 käyntiä

Vauhdittamon palvelupiste avattiin Aleksanterinkatu 10:ssä helmikuussa 2018. Vauhdittamo on palvelu, joka on suunnattu yli 30-vuotiaille työtä tai koulutuspaikkaa etsiville lahtelaisille.

Kirjattuja käyntikertoja oli vuonna 2018 lähes 2 500, jossa oli mukana ryhmävierailijoita, tapahtumakävijöitä ja yksilökäyntejä. Palvelua käyttäneistä asiakkaista 36 prosenttia työllistyi tai lähti opiskelemaan.
– Olemme saaneet positiivista palautetta asiakkailta. Henkilökohtainen palvelu on meillä se tärkein juttu, jolle on kysyntää. Suuri osa asiakkaistamme on yli 50-vuotiaita. Kaikkia kävijöitä yhdistää halu työllistyä tai vaihtaa alaa, hankepäällikkö Susanna Holopainen kertoo.

koulutustapahtuma

Koulutuksesta saa tietoa kasvotusten

Vauhdittamo on tuonut saman katon alle muun muassa TE-palvelut, työhönvalmentajan, alueen oppilaitosten edustajia, ammatinvalintapsykologin ja henkilöstöpalveluyrityksiä. Joskus työn saaminen on jopa käynyt saman tien.Vauhdittamossa saa apua työhakemuksen tekemiseen, oman osaamisen sanoittamineen sekä työ- ja opiskelupaikkojen etsimiseen. Joskus pelkkä ideoiden vaihto riittää asiakkaalle eteenpäin pääsemiseksi.
– Todella suosittu on ollut koulutuskeskiviikko, jossa päivystää paikallisten oppilaitosten edustajia. Aikuisopiskelusta ollaan erityisen kiinnostuneita. Vaikka kaikki tieto on netissä, on aina helpompi kysyä suoraan kasvotusten ihmiseltä, Holopainen miettii.

Lahden työttömyystilanne Suomen suurimpien kaupunkien vertailussa on kaikkein heikoin. Vuoden 2018 lopussa Lahdessa oli työttömänä 8 110 henkilöä, mikä oli 891 henkilöä vähemmän vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Nuorisotyöttömiä oli 1 185 henkilöä, mikä oli 60 henkilöä vähemmän vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna ja pitkäaikaistyöttömien määrä väheni 784 henkilöä.

Vauhdittamon hankerahoitus on voimassa 2020 kesään saakka, mutta Vauhdittamosta pyritään saamaan vakiintunut toimintamalli, kuten nuorille tarkoitetusta Ohjaamosta.

© Lahden kaupunki. Kaikki oikeudet pidätetään.