Yhteistyössä Mun Päiväkodin jäljille

Takaisin julkaisuihin

Yhteistyössä Mun Päiväkodin jäljille

MUN PÄIVÄKOTI-hankkeessa oli mukana 15 kehittämispäiväkotia. kehittämispäiväkoteja oli kaikista Päijät-Hämeen kunnista. Lisäksi hankkeeseen saatiin yhteistyökumppaniksi Lahden ammattikorkeakoulu, joka mahdollisti uudenlaisten kalusteiden ja oppimisympäristönäkymien suunnittelun.

Yhteistyötä Lahden ammattikorkeakoulun kanssa

MUN PÄIVÄKOTI - hankkeen kehittämistyöhön saatiin kumppaniksi Lahden ammattikorkeakoulu. Sieltä hankkeen toteuttamiseen osallistui kalustemuotoilun ja sisustusarkkitehtuurin opiskelijoita sekä sosionomiopiskelijoita lehtoreiden Tiina Vaaran, Vesa Damskin ja Kai van der Puijin ohjaamina. Yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa loi hankkeelle ainutlaatuisen mahdollisuuden lähteä innovoimaan uudenlaisia kalusteita ja sisustusratkaisuja, joissa kokemusasiantuntijoiden, lasten, näkemykset ja toiveet olivat keskeisessä roolissa.

Rahoitushakemusta hahmoteltaessa syntyi idea: olisipa huikeea, jos uudenlaisia kalusteita tai päiväkotiympäristöjä voitaisiin suunnitella niin, että lapset olisivat siinä vahvasti mukana!

 

Rahoitushakemusta hahmoteltaessa syntyi idea: olisipa aika huikeaa, jos uudenlaisia kalusteita tai päiväkotiympäristöjä voitaisiin suunnitella niin, että lapset olisivat siinä vahvasti mukana! Nyt, tämän ajatuksen konkretisoituessa todeksi, herää ajatus: miksi varhaiskasvatuksen oppimisympäristöjä tai kalusteita suunniteltaisiin huomioimatta kokemusasiantuntijoiden, lasten, näkemyksiä asiasta?

 

15 kehittämisyksikköä Päijät-Hämeen kunnista

Oppimisympäristöjen kehittämistyössä oli mukana 15 päiväkotia Päijät-Hämeen kunnista: päiväkoti Peuhis Asikkalasta, päiväkoti Vanttu Hartolasta, Rainion ja Kettukallion päiväkodit Heinolasta, Soramäen ja Satulinnan päiväkodit Hollolasta, Vuokkoharjun päiväkoti Kärkölästä, Aurinkorinteen, Kaarikadun, Kytölän ja Paavolan päiväkodit Lahdesta, päiväkoti Hepokatti ja Lintulan päiväkoti Orimattilasta, Majavan päiväkoti Padasjoelta ja päiväkoti Kastelli Sysmästä. Kukin 15 kehittämispäiväkodista valitsi omat kehittämisen kohteensa, joihin lähtivät etsimään uudenlaisia ratkaisuja.

Päiväkotien kehittämisen kohteet vaihtelivat yksiköittäin tietyn tilan kehittämisestä koko päiväkodin oppimisympäristöjen kehittämiseen. Kehittämistyön aikana oivallettiin, että ei pyörää tarvitse keksiä uudelleen, vaan innovaatiot voivat olla pieniäkin asioita, jotka parantavat arjen toimintaa.

Tässä julkaisussa esitellyn kehittämistyön lisäksi pääset Linkkejä kehittämistyöhön liittyen- sivulta löytyvistä linkeistä katsomaan kaikki Lahden ammattikokorkeakoulun opiskelijoiden suunnittelemat kalusteet ja oppimisympäristöt sekä yhteenvedon kehittämispäiväkodeissa tehdystä kehittämistyöstä.

 

 

 

© Lahden kaupunki. Kaikki oikeudet pidätetään.